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학술논문: 거리영상 센서를 이용한 3D 인터랙티브 파티클 시스템 디자인: In Vivo-Silico 작품 사례 제시
Design of 3D Interactive Particle System with Range Image Sensor: Case of Media Art Work In Vivo-Silico

저자명: 노진아 (Jin Ah Roh), 이상욱 (Sang Wook Lee)
학술지명: 디자인융복합연구 Vol.13 No.2 [2014] pp.83-98(16쪽)
발행처: 디자인융복합학회 http://www.converge.or.kr/

본 논문은 극지 규조류에 영감을 받아 제작된 In Vivo-Silico 작품에 적용된 3D 인터랙티브 파티클 시스템의 디자인을 제시한다. 이 작품은 거리 영상 센서를 이용하여 전시 공간의 관람객을 감지하고 제스처를 인식하며, 3D 인터랙티브 규조류 파티클 시스템을 생성함으로써, 관람객의 신체가 자연스럽게 가상의 생명체와 소통할 수 있는 경험을 제공한다. 가상의 3D 공간에서 다양한 형태의 규조류 파티클은 관람객의 손을 피해 부유하고, 복셀로 표현된 관람객의 신체 형태에 모여들며, 특정 제스처에 따라 폭발하듯퍼지는 움직임을 나타낸다. 또한 관람객은 제스처를 이용하여 3D 가상공간을 보는 화면의 시점을 회전할 수도 있다. 본 논문에서는 이 작품에 구현된3D 인터랙티브 파티클 시스템의 예술적 의미와 더불어 기술적인 디자인에 대해 상세히 기술한다.

We present the design of an interactive particle system for the media art work In Vivo-Silico which is inspired by the interaction of diatoms with their environments. The system detects and recognizes spectators` gesture patterns using a real-time range image sensor, and generates interactive 3D motions of artificial diatom particles. In a virtual 3D space, particles of various diatomaceous forms float randomly, evade spectators` hands, gather around the bodies, and explode away from the bodies depending on the gestures. Spectators watch their bodies being displayed with groups of voxels, control their viewpoints of the 3D scene using their gestures, and communicate intuitively with the diatom particles. The artistic and technical design issues and system implementation are fully described in this paper.